Styrningen är den största utmaningen att få till på ett bra sätt. Jag kommer utgå ifrån styrsystemet som sitter i min vardagsbil, en Chrysler Voyager. Har köpt ett begagnat komplett styrsystem som suttit i en Saab 9000 som vi ska använda oss av. Får se hur mycket utav det systemet vi har nytta utav. En provisorisk styrstång monterades tillsammans med 1:4 utväxling på rattstången för att få en känsla på hur trög styrningen blev. Fulla rattutslag sker genom enbart ett halvt varv, likt du gör när du svänger med ett cykelstyre. Resultatet blev för tungstyrt. Vi tog då och ”stressade” upp servopumpen men då försvann själva styrkänslan. Sen är de inte optimalt att låta pumpen jobba så hårt hela tiden.

Vi kommer nu testa att koppla på ett elektriskt styrservo från en Opel Corsa på original systemet och se om det kommer funka. Detta servosystemet används av förare i rallycross. Har även beställt en liten ”omkopplare” ifrån en firma som gör om alla insignaler ifrån hastighet, rattläge m.m. till enbart en liten ratt (potentiomter) som man styr hur mycket servon ska jobba. Efter att ha skruvat ner och kikat på systemet så lutar det åt att placera det precis på insidan av torpedväggen. Frågan är hur känslan i systemet blir? Minsta lilla glapp i systemet blir ju 4 ggr värre i styret, pga. utväxlingen.